Het Volk - Dwaallicht

21 november 2014
Categorie: Toneel

De novelle Het Dwaallicht van de Antwerpse schrijver Willem Elsschot (pseudoniem van Alfons de Ridder) zag in 1947 het levenslicht. In het verhaal maken we kennis met Frans Laarmans, op-en-top burgerman, die na zijn kantoorarbeid op weg is naar huis. Het is een druilerige novemberavond. Laarmans koopt nog even een krant en het wachten is op de tram naar huis. Drie gekleurde, Afghaanse matrozen klampen hem aan. Hun schip, de Delhi Castle, ligt in de haven. Ze tonen Laarmans een stukje karton met daarop gekrabbeld de naam en het adres van een meisje naar wie ze op zoek zijn: Maria van Dam, Kloosterstraat 15. In gebrekkig Engels vraagt een der zeelieden de weg en Laarmans doet zijn best het uit te leggen, maar zijn Engels schiet schromelijk tekort. Na een korte aarzeling besluit Laarmans de drie de helpende hand te reiken en samen op zoek te gaan naar deze Maria. Wat volgt is een dooltocht door nachtelijk Antwerpen. Ze ontmoeten een aantal randfiguren die het er allemaal niet gemakkelijker op maken. Tijdens de zoektocht ontstaat tussen Laarmans en zijn oosterse metgezellen geleidelijk een ontwapenende verbondenheid.

Uitgangspunt voor deze literair getinte voorstelling is de gespletenheid die huist in het personage Laarmans. Enerzijds de burgerlijke, brave echtgenoot en vader met zijn gezin als vertrouwde thuishaven, anderzijds de nieuwsgierige, onbevangen en naar avontuur hunkerende zoeker die een kans ziet om even te ontsnappen aan de knellende banden van zijn bestaan.

Uit de pers: ‘goed uitgebalanceerde en innemende bewerking, toneelbewerking Elsschots Dwaallicht charmant’ (de Volkskrant), ‘Dwaallicht in al haar eenvoud een pareltje van toneelkunde’ (Gazet van Antwerpen), ‘prachtig stuk… extra dimensie aan Willem Elsschot’ (Twentsche Courant Tubantia).

 

Fotograaf: Jan Heijer

 

­